Historical Abstracts (Periode-bibliografie)

Historical Abstracts is het belangrijkste bibliografische bestand voor de na-middeleeuwse geschiedenis. Het bestand bevat literatuur over de geschiedenis van de hele wereld, met uitzondering van de Verenigde Staten en Canada, vanaf 1450 tot heden. Het bevat verwijzingen naar artikelen uit meer dan 1.700 tijdschriften; dit zijn de belangrijkste historische tijdschriften uit de gehele wereld maar met een zeker Anglo-Amerikaans overwicht.

De voertaal van Historical Abstracts is Engels, de zoekschermen zijn in het Engels en de gestandaardiseerde trefwoorden ook.

Vooral de ADVANCED SEARCH biedt veel zoekmogelijkheden. Je kunt je zoekactie beperken tot bepaalde zoekvelden van de beschrijving. Je kunt ook gestandaardiseerde trefwoorden gebruiken, die bij Historical Abstracts SUBJECT TERMS heten. Daarnaast kun je filteren op specifieke publicatietypes, peer reviewed materiaal en publicaties in een bepaalde taal.

Heel belangrijk is dat je kunt aangeven over welke historische periode je literatuur zoekt. Historical Abstracts geeft bij iedere publicatie aan over welk tijdvak de publicatie gaat. Als jij in je zoekactie een beginjaar en eindjaar opgeeft, kan het systeem precies aangeven welke publicaties aan je zoekvraag voldoen. Dit leidt tot minder ruis.

Het bestand heeft diverse indexen, maar als je wilt weten wat relevante gestandaardiseerde trefwoorden voor je onderwerp zijn, kun je het best zelf eerst een zoekactie met eigen zoekwoorden doen en dan bij een relevant artikel kijken welke onderwerpstermen genoemd worden bij Subject Terms.

Andere indexen in Historical Abstracts zijn onder andere:

• Author: naam van een auteur.
  • Document Type,  bijv. abstract, article, book chapter en meer.
  • Geographic Term: landen, gebieden, steden en meer.
  • People: historisch gezien bekende en onbekende personen.

Behalve browsen door de verschillende indexen, kan je in de Advanced Search met hiernaast genoemde velden zoeken (zie afbeelding):

Link naar Historical Abstracts

Als je meer informatie over het zoeken in Historical Abstracts wilt kun je gebruik maken van de online help. Deze vind je rechts bovenaan het scherm. Heel nuttig zijn ook de online tutorials bekijken die de leverancier (EBSCO) aanbiedt.

EBSCOhost Basic Search - Tutorial

EBSCOhost Advanced Searching - Tutorial

America: History and Life (Bibliografie voor gebied)

America: history & life is het toonaangevende bibliografisch bestand op het gebied van de geschiedenis van de Verenigde Staten en Canada vanaf de prehistorie tot het heden. Het bestand bevat literatuurverwijzingen uit meer dan 1.700 tijdschriften. America: history & life en Historical Abstracts samen bestrijken de geschiedenis van de hele wereld. Dit is ook een EBSCO-bestand en de functionaliteit is precies gelijk aan die van Historical Abstracts.

Link naar America: History & Life

America History and Life [Saint Rose Library]

Basic search tutorial voor AHL

International Medieval Bibliography (Periode-bibliografie)

De International Medieval Bibliography (IMB) is de toonaangevende bibliografie voor de Europese Middeleeuwen (c. 400-1500). De IMB is een lopende bibliografie die (beschrijvingen van) artikelen uit tijdschriften en bijdragen uit congresbundels en andere wetenschappelijke bundels bevat.

De IMB bevat meer dan 490.000 publicaties, die allemaal ingedeeld zijn op periode, onderwerp en plaats. Met de Advanced Search van de IMB kan uitgebreid gezocht worden. Onder andere op onderwerp, persoon en familienaam, plaats, eeuw.

Met behulp van de optie Browse kan per zoekveld door de index gebladerd worden.

Als je klikt op de knop Coverage zie je welke tijdschriften in de IMB zijn opgenomen.

Gekoppeld aan de IMB is de database Bibliographie de Civilisation Médiévale, een bibliografie van boeken over de middeleeuwen. Deze bibliografie wordt gelijktijdig met de IMB doorzocht.

Link naar de IMB.

IMB heeft een online helpfunctie.

Filmpje over de mogelijkheden van de IMB.

Kritische opmerking: er is al enige tijd geen contactpersoon meer uit Nederland in de redactie van deze bibliografie. Nieuwe publicaties uit Nederland vinden niet, of met vertraging, de weg naar de IMB. Alternatieve optie voor titels over geschiedenis in Nederland is de Duitse bibliografie Jahresberichte für deutsche Geschichte. Deze bibliografie bevat ook veel literatuur over het grensgebied van Duitsland, dus ook over Nederland.

Gebruik de Geschiedenis LibGuides voor het vinden van relevante bestanden

De Universiteitsbibliotheek Groningen biedt toegang tot vele bibliografische bestanden die gebruikt kunnen worden om publicaties te vinden. Om studenten te helpen om de beschikbare bronnen voor hun onderzoeksgebied te vinden heeft de bibliotheek een aantal online gidsen gemaakt: de z.g. LibGuides

Om uit te vinden welk bestand voor jouw onderwerp het meest geschikt is gebruik je de Geschiedenis LibGuides. Deze bevatten de belangrijkste bibliografische bestanden voor jouw onderzoeksgebied.

Er zijn verschillende periode-LibGuides voor Geschiedenis:

en enkele specifieke LibGuides:

Een andere interessante LibGuide voor studenten Geschiedenis is International Relations