Full-text tijdschriftbestanden

In de meeste gevallen gebruik je een full-text tijdschriftbestand als je in SmartCat zoekt naar een bepaald tijdschriftartikel. Je wordt dan doorgelinkt naar de volledige tekst in een full-text tijdschriftbestand.

Maar het is ook mogelijk om een full-text tijdschriftbestand te gebruiken voor het zoeken op onderwerp; dus om publicaties te vinden die over jouw onderwerp gaan. Zoeken in full-text bestanden kan nuttige resultaten opleveren, vooral als je in een heel groot bestand zoekt, of in een bestand met tijdschriften die voor jouw onderwerp heel interessant zijn.

Full-text tijdschriftbestanden zijn geen bibliografische bestanden. De inhoud van full-text tijdschriftbestanden wordt niet geselecteerd met het doel om de belangrijkste tijdschriften binnen een bepaald onderzoeksgebied bijeen te brengen wat bij bibliografische bestanden wel het geval is.

Ook zijn de zoekmogelijkheden van full-text tijdschrift bestanden beperkter. Ze gebruiken geen gestandaardiseerde trefwoorden en je kunt niet systematisch zoeken op historische periode. Een heel groot bestand zoals JSTOR bevat echter zoveel publicaties dat het toch vaak gebruikt wordt voor het zoeken naar publicaties.

Full-text bestanden bieden de mogelijkheid om de volledige tekst van artikelen te doorzoeken. Dat kan nuttig zijn.

JSTOR

JSTOR is een bestand met de full-text van meer dan 1,900 wetenschappelijke tijdschriften.

JSTOR is een non-profit organisatie die begonnen is als digitaal tijdschriftenarchief. Toen de ontwikkeling van elektronisch publiceren op gang kwam, gebruikten uitgevers deze techniek voor hun recente publicaties. JSTOR digitaliseerde de oudere banden die oorspronkelijk in druk uitgekomen waren. JSTOR maakte een grote groei door en bevat nu ook recente nummers van tijdschriften en zelfs e-books. Het is een heel groot bestand.

De Universiteitsbibliotheek van Groningen heeft geen licentie op alle boeken en pamfletcollecties die JSTOR verkoopt. Als je wilt zoeken binnen dat deel van de collectie waar de RUG wel een licentie op heeft dan moet je zorgen dat het vakje Include only content I can access aangevinkt staat

Je kunt je zoekactie beperken tot bepaalde onderwerpsvelden: bijvoorbeeld History.

In JSTOR kun je de volledige tekst, de titels en de abstracts doorzoeken. Het doorzoeken van abstracts kan heel handig zijn als je op zoek bent naar literatuur. Een abstract geeft een korte samenvatting van het onderzoek dat ten grondslag ligt aan de publicatie.

In JSTOR kun je je zoekactie ook beperken tot specifieke publicatietypen.

Zoals elk bestand heeft ook JSTOR online tutorials. Deze zijn niet verplicht voor deze cursus.

Link to JSTOR

Filmpje over JSTOR

Zoeken in JSTOR: een korte film

Nexis Uni

Nexis Uni® features more than 15,000 news, business and legal sources from LexisNexis, including Dutch and international newspapers.

E-books

E-books is een verzamelnaam voor elektronische publicaties die je op je computer, smartphone, tablet of e-reader kunt lezen. NB: je hebt geen e-reader nodig om onze e-books te lezen!

Veel, meestal oudere, e-books zijn gratis online beschikbaar. Deze kunnen onbeperkt worden gedownload, gekopieerd en uitgewisseld. Meer recente e-books van commerciële uitgevers zijn onder licentie beschikbaar. Dat betekent dat de bibliotheek hiervoor jaarlijks of eenmalig een bedrag betaalt.

Full-text e-book collecties

In de meeste gevallen zoek je in SmartCat een bepaald boek op en word je van daaruit doorgelinkt naar de volledige tekst van het boek in een e-book bestand. Maar het is ook mogelijk om rechtstreeks zoekacties te doen in een e-book bestand. Sommige hebben uitstekende zoekmogelijkheden.

Veel e-book collecties gebruiken ook gestandaardiseerde trefwoorden. Ebrary Academic Complete en EBSCO ebooks Academic gebruiken de gestandaardiseerde trefwoorden van de Library of Congress die in de Verenigde Staten veel gebruikt worden. Palgrave Connect gebruikt andere onderwerps-categorieën. Ook kun je in e-book collecties de volledige tekst doorzoeken, net zoals in elektronische tijdschriftbestanden.

Als je e-books gebruikt zul je merken dat de gebruiksvoorwaarden niet uniform zijn. Soms kun je het complete e-book downloaden op je computer of tablet en kun je net zoveel pagina's uitprinten als je wilt. In andere gevallen is kun je maar beperkt downloaden en printen. Dat is het geval bij boeken die onder Digital Rights Management (DRM) bescherming vallen.

Meer details over e-bookplatforms.

Ebook Central

Behalve uitstekende zoekmogelijkheden biedt ebrary ook de mogelijkheid om notities te maken, delen van de tekst te highlighten, pagina's te bookmarken, etc.

Meer informatie is te vinden in de Ebook Central help en in tutorials op YouTube​.

Deze extra informatie vormt geen onderdeel van deze cursus.

Link to Ebook Central

Gebruik de Geschiedenis LibGuides voor het vinden van relevante tijdschriftbestanden

Bekijk de Geschiedenis LibGuides voor een lijst van full-text tijdschriftcollecties die tijdschriften op het onderzoeksgebied Geschiedenis bevatten.

Er zijn verschillende LibGuides voor Geschiedenis: