Vraag 1 + antwoord

Je wilt alleen maar boeken of artikelen vinden die beschikbaar zijn bij de Bibliotheek van de Universiteit van Groningen. Deze kun je het best opzoeken in:

1. Een bibliografisch bestand
  2. SmartCat
  3. Google Scholar

2. SmartCat

In SmartCat kun je je zoekactie beperken tot alleen zoeken in de collectie van de Universiteit van Groningen.

Vraag 2 + antwoord

Open het bibliografisch bestand Historical Abstracts en zoek een artikel op met de titel "What the Intelligence Community Got Right About Iraq", over de oorlog in Irak, in de periode 2002-2003.

Wie schreef het artikel?

Antwoord:

• auteur: Best, Richard A.
  • onderwerp: o.a. IRAQ War, 2003-2011 - Causes en MILITARY intelligence - United States
  • historische periode:2002 to 2003
  • tijdschrifttitel: Intelligence & National Security

Het uitgebreide zoekscherm is de beste optie voor de meeste zoekacties, omdat je zo preciezer kunt zoeken.

Je zoekt naar de term 'title': "What the Intelligence Community Got Right About Iraq".

Vraag 3 + antwoord

Open Google Scholar in het uitgebreide zoekscherm en beantwoord de volgende vraag:

Hoe vaak werd het artikel "Holy Landscape, Israel Palestine" geciteerd door andere wetenschappers (volgens Google Scholar)?

Antwoord:

Je opent het uitgebreide zoekscherm door op het driehoekje in het zoekveld te klikken.

Type in het zoekveld tussen dubbele aanhalingstekens: "Holy Landscape, Israel Palestine".

Eerste zoekterm is het artikel, geschreven door WJT Mitchell in het tijdschrift Critical Inquiry in 2000.

Op 27 maart 2016 was het 89 keer geciteerd. Het is mogelijk dat de score op een later moment hoger is. Dat hangt er vanaf of er inmiddels nieuwe artikelen in het bestand zijn opgenomen die dit artikel citeren.

Vraag 4 + antwoord

Welke bewering is correct over zoeken op internet?

1. Je kunt alle artikelen die je in bibliografische bestanden vindt ook vinden in Google Scholar
  2. Google Scholar is geschikt voor breed zoeken in wetenschappelijke bronnen
  3. In de 'normale' Google vind je ook artikelen uit Google Scholar

Antwoord:

2. Google Scholar is geschikt voor breed zoeken in wetenschappelijke bronnen. Maar je vindt lang niet alle artikelen die je door te zoeken in bibliografische bestanden wel vindt.