Vraag 1 + Antwoord

Welke zoekmethode gebruik je wanneer je de literatuurverwijzingen gebruikt om meer relevante publicaties over je onderwerp te vinden?

1. Sneeuwbalmethode

2. Trefwoorden

3. Parelgroeien

4. Zoekoperatoren AND, OR en NOT

Het juiste antwoord is:

1. sneeuwbalmethode: dit is de meest gebruikte methode om relevante publicaties te vinden.

Vraag 2 + Antwoord

Om je zoekvraag gerichter of juist ruimer te maken kun je gebruik maken van zoekoperatoren.
Welke zoekvraag is geschikt wanneer je op zoek bent naar informatie over zowel ratten als muizen?

1. Rats AND Mice

2. Rats OR Mice

3. Rats NOT Mice

Het juiste antwoord is:

2. Rats OR Mice: Hierbij moeten ofwel Rats, óf Mice óf beide termen voorkomen in de publicatie.

Vraag 3 + Antwoord

Hoe kun je je onderwerp begrenzen?

1. door te zoeken met de "OR" operator

2. door te zoeken met wildcards/truncatie

3. door het aangeven van een periode

4. door  een synoniem te gebruiken

Het juiste antwoord is:

3. door het aangeven van een taalcode. Alle andere antwoorden hebben juist te maken met het breder maken van het onderwerp.

Bijvoorbeeld met de code "ara" voor Arabisch vind je alleen nog Arabische titels. Kijk eventueel in de Help bij de database om taalcodes te achterhalen.

Vraag 4 + Antwoord

Op welke manier kunnen verschillende zoektermen worden gekoppeld tot een begrip/uitdrukking?

1. door de operator AND te gebruiken

2. door de operator OR te gebruiken

3. door woorden tussen aanhalingstekens te plaatsen

4. door truncatie of wildcards te gebruiken

Het juiste antwoord is:

Van deze 4 mogelijkheden zijn de antwoorden 1 (gebruik AND) en 3 (gebruik "....." )  juist.
Soms kan dit ook door de woorden in 1 zoekbox te plaatsen.
De mogelijkheden verschillen per database. Check dus de help-functie.

Next topic