Informatievaardigheden

Tijdens je universitaire studie zul je op verschillende manieren in aanraking komen met wetenschappelijke publicaties. Je moet om te beginnen leren wat wetenschappelijke publicaties zijn, en vervolgens ook hoe je deze kunt vinden en op een juiste manier gebruiken. Om hierin succesvol te kunnen zijn, moet je nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Het gaat hierbij om zogeheten 'informatievaardigheden' (information literacy). Deze zijn onderdeel van de academische vaardigheden die je je tijdens een wetenschappelijke opleiding eigen maakt.

Why can't I just use Google?

Gebruiksaanwijzing

Hoe gebruik ik deze guide?

Deze Library Guide bevat alle informatie die je nodig hebt om je informatievaardigheden te verbeteren en helpt je bij je studie.

De Library Guide bestaat uit zes onderwerpen die te maken hebben met informatievaardigheden. Ze zijn toegankelijk via het menu aan de linkerkant van het scherm.

1. Wetenschappelijke literatuur
  2. Onderwerp en zoektermen
  3. Kies informatiebronnen
  4. Zoeken en vinden
  5. Evalueren
  6. Verwerken

Elk onderwerp is verdeeld in korte hoofdstukken zodat je in eigen tempo je leerproces vorm kunt geven.

Na het bestuderen van deze Library Guide kun je

• bepalen welke informatie je nodig hebt;
  • bepalen hoeveel informatie je nodig hebt;
  • relevante informatie vinden;
  • informatie evalueren;
  • informatie verwerken;
  • informatie gebruiken op een manier die recht doet aan de principes van wetenschappelijke integriteit.

De Universiteitsbibliotheek

De wetenschappelijke informatievoorziening van de RUG wordt verzorgd door de Universiteitsbibliotheek, bestaande uit UB Binnenstad en de UB Zernike.

Daarnaast is er een nauwe samenwerking met de Centrale Medische Bibliotheek van het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Deze bibliotheken fungeren als informatiecentrum voor onderwijs en onderzoek van de gehele universitaire gemeenschap.

UB Binnenstad

Tour door de Universiteitsbibliotheek Binnenstad

SmartCat

SmartCat is de Bibliotheekcatalogus van de RUG. Raadpleeg voor meer uitleg de SmartCat LibGuide.

Subjects: Information Literacy, SmartCat, Systematic Review, OER