Zoeken op onderwerp

Als u één of meerdere woorden invult in de zoekbalk krijgt u een lijst met resultaten van in Groningen beschikbare publicaties waarbij deze woorden ergens in de beschrijving voorkomen. De gevonden zoektermen worden geel onderstreept.

Filters

Door gebruik te maken van de filters links op het scherm kunt u de zoekactie verfijnen:

U kunt gaan zoeken in bibliotheken wereldwijd i.p.v. alleen UB Groningen

U kunt bijvoorbeeld filteren op:

• type publicatie (boek, artikel etc.)
  • jaar van uitgave
  • taal waarin de publicatie geschreven is

screenshot SmartCat. zoekresultaten

Sortering

De standaard sortering is 'beste overeenkomst'. De publicaties waarbij de zoektermen voorkomen in belangrijke velden zoals titel, auteur, onderwerp staan bovenaan. Als de zoektermen alleen voorkomen in bijvoorbeeld de samenvatting staat de publicatie lager in de lijst met resultaten. In deze ranking komen boeken hoger in de lijst te staan dan artikelen.

Bovenaan de filters links op het scherm is het mogelijk om een andere sortering te kiezen, zoals alfabetisch op auteursnaam of op datum van publicatie. 'Meest recent' is een combinatie van beste overeenkomst en datum. Bovenaan de lijst komen dan vooral recente tijdschriftartikelen waarbij de zoektermen voorkomen in de titel.

screenshot SmartCat. uitrolmenu sorteren

Rechts onder de zoekbalk kunt u klikken op geavanceerd zoeken. Dit opent een uitgebreid zoekscherm waarin u uw zoekopdracht vooraf kunt verfijnen.

U kunt meerdere zoektermen in verschillende velden combineren door middel van Booleaanse operatoren (EN, OF en NIET) en u kunt vooraf filters instellen voor het soort publicatie dat u zoekt en voor de periode waarin de publicaties zijn verschenen.

Zoeksleutels zijn de afkortingen waarmee u kunt aangeven in welk veld in de catalogusrecords gezocht moet worden. In de voorbeelden bij snel zoeken naar een specifiek boek of artikel zijn de sleutels voor auteur (au:) en titel (ti:) gebruikt, maar er zijn nog veel meer van dergelijke zoeksleutels.

Bij het zoeken op onderwerp zou u de volgende sleutels kunnen gebruiken:

Zoeken op... Zoeksleutel Voorbeeld/toelichting
Alle woorden kw:

de ingevoerde termen worden gezocht in meerdere velden zoals auteur, titel, trefwoorden en samenvatting etc. Dit levert een hoog aantal resultaten op.

onderwerp su:

er wordt alleen gezocht in aan de publicatie toegevoegde trefwoorden. Het aantal resultaten is kleiner dan bij kw: maar de relevantie is hoger.

Titel ti:

ti:abstract expressionism  (titel bevat beide woorden)

ti:"abstract expressionism" (titel bevat dit samengestelde begrip)

Serie se: se:"oxford history of the United States"  (om alle delen van de serie te vinden)
Jaar van publicatie yr:

yr:1999

yr:199? (1990-1999)

Uitgeverij pb: pb:brill

Hoe krijg ik de relevante items in handen?

Op de pagina's over het zoeken van een specifiek boek, artikel of tijdschrift vindt u informatie over het openen of aanvragen van in SmartCat gevonden items.

Databases toevoegen

In het geavanceerde zoekscherm is het mogelijk om meerdere databases toe te voegen om deze tegelijk met de Worldcat database te doorzoeken. Als u databases aangevinkt heeft bewaart u de keuze door te klikken op wijzigingen opslaan. Met reset kunt u weer terug naar zoeken in alleen de WorldCat database.

Omdat de indexen van de verschillende databases niet met elkaar overeenkomen is het verstandig om dan alleen te zoeken op titel, auteur of trefwoord (alle woorden).

In het resultatenscherm kunt u filteren op database om alleen de resultaten uit een specifieke database te bekijken.

Voor uitgebreid bibliografisch onderzoek is het beter om in de afzonderlijke vakspecifieke bibliografieën te zoeken, zodat u gebruik kunt maken van alle zoekopties (zoals thesauri) die zo'n bibliografie biedt. De belangrijkste bibliografieën per vakgebied vindt u in de libguides.

Subjects: Information Literacy, SmartCat, Systematic Review, OER