Inloggen SmartCat medewerkers en studenten RUG

Als u alleen wilt zoeken in SmartCat hoeft u niet in te loggen, maar om boeken aan te vragen of uw leengegevens in te zien is dat wel nodig.

U kunt Log-in for UG kiezen om in te loggen met uw P- of S-nummer:

keuzescherm RUG, UMCG, overige

Proxy account gastvrijheidsovereenkomst (o.a. SPO)

Proxy account voor SPO, AOG, Hanzehogeschool, NHL-Stenden, NIOZ, Polyvation, Alliade en Fryske Akademie

Als u een proxy-account van de universiteit heeft ontvangen kunt u dit gebruiken voor toegang tot de digitale collectie van de Universiteitsbibliotheek.

Gebruik het proxy-account niet om in te loggen in SmartCat.

Zodra u via SmartCat (of via de website van de bibliotheek) een bestand of publicatie wilt openen waarvoor authenticatie vereist is, verschijnt er een inlogscherm. Kies 'Log-in for other users' en vul dan de gegevens in van uw proxy-account om toegang te krijgen.

Een SmartCat account voor overige leners

U kunt inloggen met uw lenerspasnummer (04........) en een zelfgekozen wachtwoord.

U activeert uw account door rechts bovenin het scherm op Inloggen te klikken  en in het volgende scherm op Log-in for other users.
Klik onderaan het inlogscherm op Set/Reset Password.

Er opent een nieuw scherm waar u het 04... nummer dat op uw pas staat invoert. Vervolgens klikt u op Request new password. U krijgt dan een email met een link waarmee u een nieuw wachtwoord kunt invoeren.

In het vervolg logt u bij elke SmartCat sessie eenmalig in met het 04... nummer en het door u gekozen wachtwoord. Daarna hoeft u tijdens deze sessie niet nogmaals uw gegevens in te vullen als u een boek aanvraagt of verlengt.

Mijn account

In SmartCat kunt u een overzicht zien van uw leengegevens. Als u ingelogd bent kunt u in het uitrolmenu onder uw naam (rechts bovenin het scherm) klikken op 'mijn account'.

screenshot SmartCat. uitrolmenu mijn account

In 'mijn account' ziet u een overzicht van de items die u geleend heeft en van de items die u aangevraagd heeft. Ook IBL-aanvragen staan in dit overzicht. Eventuele openstaande boetes ziet u onder kosten.

screenshot SmartCat. mijn account. aanvragen

Verlengen

Het verlengen van boeken gebeurt automatisch. Als het maximale aantal verlengingen bereikt is of als een boek niet verlengd kan worden omdat het gereserveerd is ontvangt u een e-mail.

Het is wel mogelijk om in het overzicht van uitleningen een boek zelf te verlengen. Dit kan handig zijn als u (kort) op reis gaat. U kunt dan voorkomen dat de uitleentermijn verloopt tijdens uw reis.

Subjects: Information Literacy, SmartCat, Systematic Review, OER