De collectie kaarten en atlassen

De kaartenzaal is een onderdeel van de Afdeling Bijzondere Collecties en bestaat uit een cartografische handbibliotheek en uit oude en nieuwe atlassen en kaarten. De handbibliotheek kan op de zaal worden ingezien evenals het oude atlas- en kaartmateriaal dat in de kluis en het magazijn ligt opgeborgen.

Meer informatie over de kaartcollectie (door Tonnis Musschenga)

De collectie stokkaarten en wandplaten beschreven:

Het betreft stokkaarten van Letteren, Ruimtelijke Wetenschappen en de Binnenstadsbibliotheek. We beogen dit materiaal op de juiste manier te bewaren en te ontsluiten voor belangstellend publiek. Daartoe zijn alle stokkaarten gefotografeerd en nu digitaal beschikbaar voor belangstellenden.

De onderwerpen zijn divers, geografie en geschiedenis van Europa vormen de hoofdmoot. Maar ook de thema's biologie, anatomie en schoolplaten treft u er in aan.

De verzameling wordt nu bewaard in het Groninger Universiteitsmuseum, waar u eventueel na overleg een origineel kunt bekijken. Wie zelf een overzicht wil maken van al dit bijzondere onderwijsmateriaal, kan zoeken in onze catalogus Smartcat. Geef als commando in de zoekbalk: nu: rol en doe enter. Er worden dan 131 titels gepresenteerd. Hetzelfde kunt u doen met koker, die zoekactie geeft 54 titels en tenslotte wat in de kluis wordt bewaard: uklu rol en kies materiaalsoort: kaart (15 titels) en uklu koker en kies materiaalsoort: kaart (8 titels).

Voor een overzicht van alle wandkaarten zie onze digitale collecties.

Subjects: Special Collections