Meerdere locaties met Groninger archiefmateriaal

Als je op zoek bent naar Groninger archiefmateriaal kun je op verschillende plaatsen terecht. Het is dus verstandig om je niet te beperken tot alleen het bezit van de Universiteitsbibliotheek.

Op deze pagina vind je een overzicht van de andere locaties.

Universiteitsmuseum

Afbeeldingsresultaat voor universiteitsmuseum groningen

Het Universiteitsmuseum is sinds 1934 een wetenschapsmuseum in het academische hart van de studentenstad Groningen. Hier lopen natuur, cultuur en wetenschap in elkaar over. Modellen van de mens, het skelet van een gorilla en opgezette dieren staan tussen natuurkundige instrumenten, kunst uit Afrika en Azië.

Adres: Oude Kijk in 'tJatstraat 7a, 9712 EA Groningen
Telefoon: 050-3635083
e-mail: universiteitsmuseum@rug.nl

Universiteitsbibliotheek Groningen, afdeling Bijzondere Collecties

Virtuele tentoonstellingen

Universiteitsbibliotheek, afdeling Bijzondere Collecties

Hier worden voornamelijk archieven bewaard van personen die aan de Rijksuniversiteit Groningen verbonden zijn geweest. Het gaat dan vooral om persoonlijke archieven die buiten het universitaire werk ontstaan zijn. Voorbeelden: correspondentie, dagboeken, de neerslag van extra-curriculaire activiteiten etc.

Adres: Bijzondere Collecties, Universiteitsbibliotheek Groningen, Broerstraat 4 (3e verdieping), 9712 CP Groningen
Telefoon: 050-3635064
Email: bijzonderecollecties-bibliotheek@rug.nl

Afdeling Documentaire Informatievoorziening

Afdeling Documentaire Informatievoorziening, Rijksuniversiteit Groningen

Bevat het archief van de Rijksuniversiteit Groningen. Hier worden voornamelijk universiteit-gerelateerde documenten bewaard, zoals notulen van facultaire vergaderingen e.d.

NB: deze afdeling is niet toegankelijk voor het publiek. De stukken worden hier drie jaar bewaard in overeenstemming met de Archiefwet. Daarna gaan ze naar De Groninger Archieven, waarna ze publiek toegankelijk zijn.

Adres: Blauwborgje 8, 9747 AC Groningen.
Telefoon: 050 3636622

De Groninger Archieven

Afbeeldingsresultaat voor groninger archieven

De Groninger Archieven beheren digitale en (32 kilometer) fysieke collecties, die door iedereen gebruikt kunnen worden. Dit zijn onder andere historische administraties van stad en provincie Groningen en ook van overheden en waterschappen in de provincie. Daarnaast beheren ze vele archieven van Groninger families, kerken, verenigingen en bedrijven.

Adres: Cascadeplein 4, 9726 AD Groningen.
E-mail: info@groningerarchieven.nl

Het Nationaal Archief

Het gebouw van het Nationaal Archief in Den Haag

Het Nationaal Archief is de grootste openbare archiefinstelling in Nederland. Er ligt bijna duizend jaar geschiedenis van Nederland opgeslagen in 137 kilometer aan documenten en 800 terabyte aan digitale bestanden.

Adres: Prins Willem-Alexanderhof 20, 2595 BE Den Haag
Telefoon: 070-3315400