Inleidende literatuur: Boeken

De geschiedenis van Nederland in 100 oude kaarten

Cartografie: visie op de kaart

Wereldtheater: de geschiedenis van de cartografie

Hoe kan ik items uit de cartografiecollectie vinden?

De collectie oude en nieuwe kaarten en atlassen, evenals de cartografie handbibliotheek, worden bewaard en kunnen worden ingezien in de kluis en op de studiezaal van de afdeling Bijzondere Collecties.op de derde verdieping van de UB.

Wie zelf een overzicht wil maken van al dit bijzondere onderwijsmateriaal, kan zoeken in onze catalogus Smartcat.

• Geef als commando in de zoekbalk: nu: rol en geef enter. Kies dan materiaalsoort: kaart
  • Hetzelfde kunt u doen met het trefwoord koker.
  • Voor materiaal dat in de kluis wordt bewaard: commando: uklu rol en materiaalsoort: kaart en commando: uklu koker en materiaalsoort: kaart.

Een groot aantal kaarten is gedigitaliseerd en in te zien via de website van Bijzondere Collecties

Gedigitaliseerde kaarten bij de afdeling Bijzondere Collecties, Universiteitsbibliotheek Groningen

Gedigitaliseerde kaarten bij Bijzondere Collecties

Voorbeeld gedigitaliseerde kaart: Nieuwe kaart van Gronningen en Ommelanden (1770)

Overige vindplaatsen

Behalve van het kaartenmateriaal van Bijzondere Collecties en het Universiteitsmuseum kun je ook gebruikmaken van de oude kaarten- en atlassencollecties van de Groninger Archieven en het Nationaal Archief.

De Groninger Archieven bezitten een omvangrijke collectie oude kaarten

In het Nationaal Archief bevindt zich de grootste en belangrijkste collectie kaarten in Nederland, ongeveer 300.000 stuks verdeeld over 100 archieven. De kaartencollectie gaat terug tot de late middeleeuwen.

Interessante cartografische websites

Informatie voor docenten: Colleges over cartografie in de UB

Indien u kaarten en/of atlassen uit de collectie van de Universiteitsbibliotheek in uw colleges wilt gebruiken kunt u contact opnemen met de afdeling Bijzondere Collecties. Het is mogelijk om een zaal te boeken en met studenten kaarten te bekijken.

Afdeling Bijzondere Collecties

Informatie over de afdeling Bijzondere Collecties.

Hier bevinden zich de cartografie handbibliotheek en oude en nieuwe kaarten en atlassen.

Lezingreeks: Schatten uit de UB

Universiteitsmuseum

Informatie over het Universiteitsmuseum.

Hier bevindt zich de collectie stokkaarten en wandplaten.

Bezoek

Subjects: Special Collections