Het openen van een elektronisch bestand

Je kunt een elektronisch bestand openen via de link op de homepagina van de bibliotheek. In dit overzicht vind je niet alleen bibliografische of full-text bestanden, maar ook elektronische woordenboeken, medische atlassen, statistiekbestanden, beeldbestanden etc.

Gebruik de Geschiedenis LibGuides voor het vinden van relevante bestanden

Een andere manier om toegang tot een bepaald bestand te krijgen is via een van de LibGuides voor Geschiedenis. Een extra voordeel hierbij is dat deze LibGuides een opsomming geven van de bestanden die voor jouw onderwerp het meest geschikt zijn.

Er zijn verschillende LibGuides voor Geschiedenis, periode- en andere LibGuides:

Een andere interessante LibGuide voor studenten Geschiedenis is International Relations

Doorlinken naar de full-text

In de meeste bibliografische bestanden die de Universiteitsbibliotheek aanbiedt, wordt een link gegeven van de bibliografische beschrijving naar de volledige tekst van het artikel of e-book. Door de Get It!-knop te gebruiken kun je zien of jij, als RUG student, toegang hebt tot de elektronische volledige tekst. Anders gezegd, of de bibliotheek een licentie op het e-book of het e-tijdschrift heeft. De Get It!-knop heeft dezelfde functie als de View Now knop in SmartCat. Ook bieden full-text bestanden hun eigen linken naar de tekst in PDF of HTML aan.

Voor Google Scholar geldt dat wanneer je vanuit huis werkt je eerst de Get it! functionaliteit moet installeren om door te kunnen linken naar de volledige tekst. Ga naar het hoofdstuk Google Scholar in deze LibGuide om te zien hoe je dit moet doen.

Als je in een bestand geen link naar de volledige tekst ziet betekent dat dat de Bibliotheek van de Universiteit van Groningen geen abonnement op de elektronische versie van het betreffende tijdschrift of boek heeft. Maar het kan wel zijn dat de bibliotheek een gedrukt exemplaar heeft. Ga dan naar SmartCat om te checken of dit inderdaad zo is en zo ja, waar het in de bibliotheek te vinden is.

Het bewaren van literatuurverwijzingen

Alle elektronische bestanden bieden de mogelijkheid tot het opslaan van verwijzingen naar literatuur die je wilt gebruiken. Je hoeft ze dus niet zelf op te schrijven of te kopiëren naar een Word-document. Als je een interessante publicatie hebt gevonden kun je deze opslaan in een folder of naar je e-mailadres versturen.

In sommige bestanden kun je een account openen en de literatuurverwijzingen definitief, dat wil zeggen voor een langere periode opslaan. Je kunt verwijzingen exporteren in verschillende formats. Je kunt ze exporteren naar referentiebeheerprogamma's zoals RefWorks. De Bibliotheek van de Universiteit van Groningen biedt RefWorks cursussen aan.

Alleen informatie vinden die in de eigen bibliotheek full-text aanwezig is

Bibliotheken zijn niet altijd geabonneerd op volledige elektronische tijdschriften- en boekenpakketten die een provider aanbiedt, maar slechts op een deel daarvan. Als je op zoek bent naar uitsluitend materiaal dat full-text beschikbaar is in de eigen bibliotheek, dan kun je dat in veel bestanden aangeven.

Je kunt dan opties aan- of uitvinken, zoals:

• hide unsubscribed content
  • full-text access only

Bestanden en SmartCat

De beschrijvingen van alle publicaties in de bestanden van de Bibliotheek zijn ingevoerd in SmartCat. SmartCat is de lokale versie van WorldCat, een heel groot bestand waarin je de collecties van bibliotheken uit de hele wereld kunt vinden.

Je kunt je afvragen waarom het dan toch nodig is om in andere bestanden te gaan zoeken als de publicaties voor het overgrote deel ook in SmartCat zitten.

Het antwoord is dat de zoekmogelijkheden verschillen. Bibliografische bestanden bieden de mogelijkheid om heel precies te zoeken. Full-text bestanden maken het mogelijk om in de volledige tekst te zoeken. SmartCat biedt deze mogelijkheden niet.

Er zijn overeenkomsten tussen Google Scholar en SmartCat. Beiden zijn zeer omvangrijke bestanden waarin het niet mogelijk is om heel precies te zoeken. Er zijn ook verschillen. De zoekmogelijkheden zijn verschillend en de inhoud ook. Niet elke GS publicatie zit in SmartCat en omgekeerd.