Definitie

De recensie, of boekbespreking, is een bijzondere vorm van artikel. Het kan gaan over alle soorten literatuur, van populair tot wetenschappelijk. 'Review' is ook de naam die wordt gegeven aan lezerscommentaren in Google Books of Amazon. Daar is de achtergrond van de lezer irrelevant, elk commentaar is even veel waard. Maar als je ze leest, zie je wel degelijk verschillen tussen oppervlakkig en 'geleerd' commentaar.

De wetenschappelijke recensie daarentegen behandelt recente wetenschappelijke relevante publicaties. Door onderzoekers, voor vakgenoten. Inhoudelijk verslag, maar ook waardering. Je herkent de wetenschappelijke recensie aan de plek waar de recensie is opgenomen: een wetenschappelijk tijdschrift. In wetenschappelijke tijdschriften is er meestal een vaste rubriek met recensies. Sommige tijdschriften bestaan louter uit recensies. Zij hebben dan vaak ook 'review' in de titel.

Wetenschappers publiceren wel vaker recensies in de dagbladpers (bijvoorbeeld de Boekenbijlage van de NRC of de Volkskrant). Is het minder waard als recensie? Nee, maar het is minder wetenschappelijk van karakter, aangezien de doelgroep van de krant veel breder is, gericht op de leek. Of een krantrecensie volwaardig als recensie opgevoerd mag worden in een literatuurlijst, is iets dat met je docent kunt bespreken.

Waar en hoe vind ik een recensie?

Om een oordeel te vellen over de kwaliteit van het boek, is het vaak handig om recensies van deskundigen te lezen.

Een gouden regel bij het zoeken naar een recensie: gebruik als zoekwoorden de naam van de auteur en een onderscheidend woord uit de titel.

Als je in een database als SmartCat of Historical Abstracts, waar je ook gewoonlijk zou zoeken naar literatuur, het woord "review"
 of "recensie" of "boekbespreking" toevoegt, vind je vaak al recensies!

Daarnaast zijn er speciale tijdschriften of webbestanden die uitsluitend bestaan uit recensies. In de naam ervan staat vaak 'review'.

Historische bestanden om recensies te vinden:

Algemene en andere bestanden om recensies te vinden:

• SmartCat: zoekactie doen met boektitel tussen aanhalingstekens. Verklein vervolgens met artikel = recensie!
  • Academia Search Premier: zoekactie doen in Advanced Search en verkleinen met Document TypeBook Review.
  • JSTOR: zoekactie doen in Advanced Search en Narrow by:  Reviews.

In Nexis Uni  kun je zoeken naar recensies in nederlandse en buitenlandse kranten, magazines en andere nieuwsbronnen. Nexis Uni is een goede bron voor recensies van recent verschenen publicaties. Je kunt filteren op onderwerp 'reports, reviews & sections'.

ZOEKTIP!!!

Zoektip hoe je recensies kunt vinden in bibliografische en andere bestanden:

Plaats als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een recensie van de roman van Jan Wolkers Turks Fruit, de titelwoorden tussen dubbele aanhalingstekens: "turks fruit", zoals bij SmartCat, of soms tussen haken: (turks fruit), en combineer dat met variaties op het woord recensie:  "book review", "boekbespreking" of alleen "review".