Prachtig onderzoeksmateriaal

Afbeeldingsresultaat voor research free images

Prachtig onderzoeksmateriaal, want alba geven informatie over:

• De netwerken die men had.
  • Klasse: bijdragen met familiewapens, of verfijnde borduurwerkjes om te laten zien dat men hiervoor alle tijd had en dus niet hoefde te werken voor zijn geld. M.a.w. Ze geven inzicht in de maatschappelijke context waarbinnen bezitter en contribuanten verkeren.
  • Omdat er vaak familiewapens weergegeven worden in de oudere boekjes, leveren ze veel materiaal voor de studie van de heraldiek.
  • Literair belang: sommige alba bevatten gelegenheidsgedichten van bijv. Joost van den Vondel, Bilderdijk of Piet Paaltjens. Deze gedichten zijn vaak nergens anders terug te vinden.
  • Kunst: in het beeldmateriaal kan men werk van bijv. Pieter Saenredam en Rembrandt aantreffen.
  • Ze bevatten biografische gegevens over eigenaar en inscriptoren die nuttig kunnen zijn bij de aanvulling en reconstructie van gebrekkige of verdwenen universiteitsmatrikels (inschrijvingslijsten).
  • Ze geven een aanwijzing voor de wisselende populariteit van de diverse hogescholen en hun hoogleraren.
  • Bron van historische informatie: bijv. politieke ontwikkelingen zoals de patriottenstrijd leiden tot sterk geengageerde producten. Politieke invloed is goed te zien in de alba die in 1798 werden aangelegd door gevangenen op het Huis ten Bosch.
  • Zelf-geschreven gedichten of prozateksten geven een goede afspiegeling van tijd en milieu. Soms, bijvoorbeeld bij een album uit de 2e wereldoorlog, zijn ze een rechtstreeks tijdsdocument.

Contact

Heb je ondersteuning nodig bij het gebruik van alba amicorum voor je scriptieonderzoek, neem dan contact op met een van de medewerkers van de afdeling Bijzondere Collecties.

Adres: Bijzondere Collecties, Universiteitsbibliotheek Groningen, Broerstraat 4 (3e verdieping), 9712 CP Groningen

Telefoon: 050-3635064

Email: bijzonderecollecties-bibliotheek@rug.nl

Openingstijden: maandag tot en met vrijdag 8.30 - 17.00 (uitgezonderd feestdagen)