Zoektermen

Combineren

Gebruik AND, OR en NOT (let op de hoofdletters!) om zoektermen te combineren.

NB! Opdrachten tussen haakjes worden eerst uitgevoerd.

solar AND (power OR energy) vindt publicaties waarin power of energy voorkomt in combinatie met solar.

solar AND power OR energy vindt publicaties waarin solar en power voorkomen én publicaties waarin energy voorkomt.

Trunceren en maskeren

teken functie voorbeeld
* of ? * achter minimaal 3 tekens. vindt alle woorden die beginnen met de tekens voor de * botani* vindt botanic, botanisch, botanical etc.
# vervangt 1 teken organi#ation vindt organization en organisation
? vervangt 0-9 tekens col?r vindt color en colour

Zoeksleutels

U kunt in SmartCat zoeksleutels gebruiken. Daarmee kunt u bijvoorbeeld aangeven dat uw zoekterm moet voorkomen in de titel. Er zijn veel verschillende zoeksleutels:

Zoeken op:... Zoeksleutel Voorbeeld
auteur au: au: Dudok van Heel
titel ti: ti:"history of modern art"
jaar van uitgave yr:

ti: "history of modern art" yr:2010

om specifieke editie te vinden

serie se: se:"oxford history of the united states"
onderwerp su:

su: cubism

su:"abstract expressionism"

Met su: zoekt u in de trefwoorden die aan een beschrijving zijn toegevoegd

tijdschriftbron so: so:"art bulletin" vindt artikelen uit dit tijdschrift
issn nummer sn: sn: 0004-3079 vindt het tijdschrift en artikelen uit het tijdschrift
uitgeverij pb: pb:brill
signatuur nu: nu:"60.EUR 4?" vindt alle boeken in de collectie waarvan het signatuur begint met 60.EUR 4

Filters vastzetten

U kunt in SmartCat gebruik maken van filters, bijvoorbeeld om alleen te zoeken naar boeken geschreven in een bepaalde taal en gepubliceerd in een bepaalde periode. Ook kunt u aangeven dat u niet alleen in de collectie van de Universiteitsbibliotheek Groningen wilt zoeken maar in bibliotheken wereldwijd.

Nadat u filters gebruikt heeft in een zoekopdracht kunt u aangeven dat u deze instellingen wilt vasthouden voor volgende zoekopdrachten.

screenshot SmartCat. filters behouden

Groepeer edities uitschakelen

Standaard groepeert SmartCat edities die bij elkaar horen, zoals het e-boek en de gedrukte uitgave van een boek of verschillende drukken van hetzelfde boek. De meest recente editie die in de bibliotheek beschikbaar is wordt in de resultatenlijst getoond. Het voordeel hiervan is dat de lijst korter is en dat u niet steeds dezelfde titel tegenkomt. Het nadeel is dat u op 'overige oplages en materiaalsoorten bij University of Groningen' moet klikken om te kunnen zien of er van een werk meerdere edities beschikbaar zijn.

Er is een andere optie: u kunt het groeperen van edities uitschakelen waardoor u wel alle edities afzonderlijk in de resultatenlijst ziet.

Linksboven in het scherm onder 'Weergave zoekresultaten' kunt u kiezen voor 'Alles tonen' in plaats van 'Oplages en materiaalsoorten groeperen'. Deze keuze blijft actief bij nieuwe zoekacties tijdens uw SmartCat sessie totdat u het groeperen weer activeert.

screenshot smartcat. weergave zoekresultaten. groepeer edities

Zoekacties bewaren

In SmartCat worden tijdens een sessie uw zoekacties bewaard. In de rode balk bovenin het scherm staat een link naar de zoekgeschiedenis. U kunt een zoekactie opnieuw uitvoeren of met een link delen.

Als u bent ingelogd worden de laatste 100 zoekacties bewaard. U kunt zoekacties selecteren om permanent te bewaren. In mijn account ziet u onder zoekactiviteit uw zoekgeschiedenis en uw opgeslagen zoekacties.

SmartCat screenshot mijn account zoekactiviteit

(Serie)titel met status blocked

Soms komt u in SmartCat een titel tegen met een lokatie die eindigt op (blocked). Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, maar vaak betreft het een serie waarvan alleen de delen aangevraagd kunnen worden. U kunt de zoeksleutel voor series (se:) gebruiken om deze delen te vinden.

Het open einde publicatiejaar (1983-  ) in het record voor 'De tandeloze tijd' is een indicatie dat het een serie betreft waarvan de delen in verschillende jaren zijn verschenen.

Onderstaande zoekactie kan gebruikt worden om de in de bibliotheek aanwezige delen in de serie te vinden.

se: tandeloze tijd

Meldingen instellen

Het is voor ingelogde gebruikers mogelijk om een melding in te stellen voor zoekacties.

Klik op de pagina met zoekresultaten op 'Meldingen aanmaken'.

U kunt de zoekopdracht een naam geven en een emailadres opgeven voor de meldingen.
U ontvangt dan gedurende een jaar wekelijks een mail (als er nieuwe resultaten voor de zoekactie zijn).
De mail toont een beperkt aantal nieuwe resultaten, met een link naar alle nieuwe resultaten in SmartCat.

Als de melding niet meer nodig is kunt u deze zelf beëindigen. Na afloop van het jaar kan de melding verlengd worden.
In 'Mijn account' kunt u bij de opgeslagen zoekacties zien welke meldingen ingesteld zijn.

Subjects: Information Literacy, SmartCat, Systematic Review, OER