Academic Search Premier

Academic Search Premier is een belangrijk bibliografische bestand voor in principe alle onderwerpsgebieden. Ook voor Midden Oostenstudies. De inhoud van de literatuur is zowel wetenschappelijk als populair.

Academic Search Premier (ASP) biedt uitgebreide zoekmogelijkheden. Het bestand opent in de ADVANCED SEARCH-modus. Je kunt je zoekactie beperken tot bepaalde zoekvelden van de beschrijving. Je kunt ook gestandaardiseerde trefwoorden gebruiken, die bij ASP SUBJECT TERMS heten. Daarnaast kun je filteren op specifieke publicatietypes, op peer reviewed journals, en op publicaties in een bepaalde taal.

Het bestand heeft diverse indexen, maar als je wilt weten wat relevante gestandaardiseerde trefwoorden voor je onderwerp zijn, kun je het best zelf eerst een zoekactie met eigen zoekwoorden doen en dan bij een relevant artikel kijken welke onderwerpstermen genoemd worden bij Subject Terms.

Andere indexen in ASP zijn onder andere:

• Author: naam van een auteur.
  • Document Type,  bijv. abstract, article, book chapter en meer.
  • Geographic Term: landen, gebieden, steden en meer.
  • People: historisch gezien bekende en onbekende personen.

Behalve browsen door de verschillende indexen, kan je in de Advanced Search met hiernaast genoemde velden zoeken (zie afbeelding):

Link naar Academic Search Online

Als je meer informatie over het zoeken in ASP wilt kun je gebruik maken van de online help. Deze vind je rechts bovenaan het scherm. Heel nuttig zijn ook de online tutorials bekijken die de leverancier (EBSCO) aanbiedt.

EBSCOhost Basic Search - Tutorial

EBSCOhost Advanced Searching - Tutorial

Gebruik LibGuides voor het vinden van relevante bestanden

De Universiteitsbibliotheek Groningen biedt toegang tot vele bibliografische bestanden die gebruikt kunnen worden om publicaties te vinden. Om studenten te helpen om de beschikbare bronnen voor hun onderzoeksgebied te vinden heeft de bibliotheek een aantal online gidsen gemaakt: de z.g. LibGuides