De inhoud

Google Scholar is een bestand waarin een groot deel van de inhoud niet toegankelijk is voor het publiek. Dit verborgen deel bevat publicaties onder licenties die Google met toestemming van de uitgevers verzameld heeft. De gebruikers zien alleen een korte beschrijving van de publicatie en als ze de full-text willen lezen moeten ze een bibliotheek vinden die een licentie op deze publicatie heeft.

Het andere deel van het bestand bevat publicaties die vrij toegankelijk zijn op internet en die gevonden worden m.b.v. de zoekrobots van Google. Deze robots doorzoeken websites waarvan Google vermoedt dat er wetenschappelijke output op staat: websites van research instituten, universitaire repositories en wetenschappelijke tijdschriften die 'open access' gepubliceerd zijn.

Het lijkt erop dat Google Scholar meer vrij toegankelijke content bevat dan andere bestanden.

Google Scholar is een heel groot bestand. Volgens een schatting bevatte GS ongeveer 160 miljoen publicaties in 2013. GS is een multidisciplinair bestand. Het bevat publicaties uit alle disciplines.

De Google Scholar beschrijving

Google Scholar presenteert de zoekresultaten in de vorm van korte beschrijvingen. Deze bevatten voldoende informatie om de publicatie te kunnen identificeren. Soms wordt er ook een deel van een abstract gegeven. Er zijn geen gestandaardiseerde trefwoorden en je kunt niet zoeken naar een bepaalde historische periode. Je weet ook niet niet welke woorden in de full-text gebruikt worden om de publicatie te 'matchen' met je zoekvraag. Vaak is de titel de enige informatie die je hebt over een publicatie. Je hebt dus minder informatie om op af te gaan als je wilt bepalen of een publicatie relevant is of niet, vergeleken met andere bestanden.

Een GS beschrijving ziet er zo uit. Als je op een computer binnen het netwerk van de Universiteit van Groningen werkt krijg je een link naar de full-text als de Universiteitsbibliotheek er een licentie op heeft.

Als Google Scholar niet weet dat je bij de Universiteit van Groningen hoort moet je eerst de bibliotheeklinkfaciliteit installeren. Zie de box De bibliotheeklink installeren in de rechterkolom.

Cited by geeft een lijst van publicaties die deze publicatie hebben geciteerd.

Related articles vindt documenten die overeenkomsten vertonen met de gevonden zoekresultaten.

Behalve toegang tot de volledige tekst (indien mogelijk) geeft de beschrijving ook informatie over andere publicaties die naar de betreffende publicatie verwijzen. Google Scholar analyseert de referentielijsten die in de inhoud voor komen. Als je klikt op CITED BY zie je welke publicaties het artikel hebben geciteerd. Er is ook een link naar RELATED ARTICLES; artikelen over min of meer hetzelfde onderwerp. Beide linken kunnen je leiden naar andere literatuur over je onderwerp.

Google Scholar heeft ook nog een ander type beschrijving. Dit zijn hele basale beschrijvingen. Je kunt ze herkennen aan het woord [CITATION] aan het begin. In zo'n geval heeft Google het item gevonden in een referentielijst maar niet de volledige tekst. Je kunt deze beschrijvingen uitsluiten van je resultaatlijst als je ze niet wilt.

Link to Google Scholar

De bibliotheeklink installeren

Als je wilt dat Google Scholar aangeeft welke publicaties beschikbaar zijn bij de Universiteit van Groningen doe je het volgende:

• Selecteer ‘Settings’ (rechts boven)
  • Selecteer ‘Library links’
  • Zoek: university groningen
  • Vink aan: University of Groningen Library - Get It! Univ of Groningen (haal het vinkje weg bij de andere opties)

Nu kun je zien via de Get it! link of een document beschikbaar is bij de RUG.

N.B. Als je binnen het netwerk van de Universiteit van Groningen werkt wordt deze link automatisch geselecteerd.

Uitgebreid zoeken

Door te klikken op het driehoekje in het zoekveld kom je bij het uitgebreide zoekscherm.

Uitgebreid zoeken in Google Scholar biedt minder mogelijkheden om je zoekactie te beperken (dus preciezer te maken) dan de meeste andere bestanden.

Sort by date zoekt niet op datum van publicatie maar op de datum waarop Google de publicatie gevonden heeft. Als je klikt op "Since Year" zie je alleen recentelijk gepubliceerde documenten, gesorteerd op relevantie.

Meer informatie over Google Scholar

Google Scholar heeft een online helpfunctie. Deze vind je door te klikken op About Google Scholar.

De Universiteitsbibliotheek van Utrecht heeft een LibGuide gepubliceerd waarin een kritische beoordeling gegeven wordt van de voor- en nadelen van Google Scholar als zoekmachine voor het vinden van wetenschappelijke publicaties. Deze libguide is geen onderdeel van de verplichte cursus.