Zoeken naar informatie op internet

Op internet word je geconfronteerd met een overstelpend aanbod aan informatie. Ook veel actuele informatie vind je op internet.

Google is op dit moment de meest populaire zoekmachine en heeft de grootste database, met miljarden webpagina's, andere typen documenten zoals PDF's, Word- en Exceldocumenten, Powerpointpresentaties, video's en afbeeldingen. Omdat het internet zo groot is en Google zo'n krachtige zoekmachine vind je altijd resultaten op je zoekvragen. Niet alle resultaten zijn echter even betrouwbaar en relevant voor je zoekvraag.

Tijdens je universitaire opleiding zullen je docenten vaak waarschuwende geluiden laten horen over wat je met Google (of een andere zoekmachine) vindt. Beoordeel je zoekresultaten altijd met een kritische houding! In het hoofdstuk Kwaliteitsbeoordeling internetsites vind je meer informatie over hoe je het kaf van het koren kunt scheiden. Hieronder staan ook enkele suggesties voor beter en efficiënter zoeken en een alternatief voor de 'gewone' Google.

Wetenschappelijke literatuur op internet

Zoekmachines zoals Google ontsluiten slechts in beperkte mate de bestaande wetenschappelijke literatuur, omdat ze geen toegang hebben tot de databases die worden gebruikt door bibliotheken, voor bibliografieën en full text databases van uitgevers.

Toch kun je met behulp van Google soms relevante verwijzingen vinden, bijvoorbeeld via websites van uitgeverijen of via persoonlijke webpagina's van wetenschappers.

Google Scholar biedt echter een alternatief (zie elders op deze pagina).

Zoektips

Om sneller en efficiënter met Google (Scholar) te zoeken, vind je hieronder een aantal tips:

• Zoek nooit met één woord, probeer altijd met twee of meer woorden te zoeken die goed aansluiten op je zoekvraag.
  • Gebruik Booleaanse zoekoperatoren of Google Advanced Search om verschillende zoekcombinaties te kunnen maken. Meer over Booleaanse zoekoperatoren.
  • Gebruik aanhalingstekens als je een met een samengestelde zoekterm (bijv. "Tweede Wereldoorlog" of "quantum mechanics") of met een frase in Google wilt zoeken. Ook bij zoeken naar namen is dit handig: "Elmer Sterken", "faculteit ruimtelijke wetenschappen".
  • Wanneer je op zoek bent naar een bepaalde documentsoort, typ de extensie van het document in je zoekopdracht, bijvoorbeeld: pdf, doc, xls, flash

Google heeft zelf ook een pagina met zoektips.

Google Scholar

Google Scholar  is een zoekmachine waarmee een groeiende verzameling wetenschappelijke publicaties wordt doorzocht. Deze publicaties vind je niet met de 'gewone' Google. Sommige uitgevers geven Google Scholar toegang tot de full text van hun elektronische tijdschriften. Verder zijn via deze zoekmachine o.a. citaties (zie daarvoor het hoofdstuk Citatiezoeken) en verwijzingen naar boeken te vinden.

Bibliotheeklinks in Google Scholar

Je kunt in Google Scholar ook zichtbaar maken waar je via de RUG toegang toe hebt:

• Kies ‘Settings’ (rechtsboven)
  • Kies ‘Library links’
  • Zoek op: university groningen
  • Vink aan: University of Groningen Library – Get It! Univ of Groningen (vink andere opties uit)

Vanaf nu kun je via de Get it!-link zien of een document beschikbaar is.

NB: Werk je via het universiteitsnetwerk, dan zijn deze links al automatisch ingesteld.

Continue reading