De Universiteitsbibliotheek (UB)

De Universiteitsbibliotheek stelt voor alle vakgebieden die aan de universiteit gedoceerd worden literatuur beschikbaar, in gedrukte of in elektronische vorm. Hieronder bevinden zich naslagwerken, bibliografische hulpmiddelen, handboeken, monografieën en tijdschriften.

De universiteitsbibliotheek heeft zowel een magazijn als vakstudiezalen. In de vakstudiezalen staan alle boeken en tijdschriften in open opstelling. Je zoekt in de Catalogus RU Groningen naar het aanvraagnummer van de gewenste publicatie. Magazijnboeken vraagt je aan via de catalogus, boeken op de studiezalen haal je zelf uit de kast. Er staat een uitleenautomaat op de studiezaal Sociale Wetenschappen.

Collecties voor Nederlands

Bibliotheekcollecties in open opstelling zijn gewoonlijk op onderwerp gerangschikt.

De belangrijkste collectie voor de neerlandistiek is rubriek 32: Nederlands.

Andere collecties die van belang kunnen zijn:

• Algemene literatuurwetenschap (rubriek 11)
  • Taalwetenschap (rubriek 10)
  • Communicatiekunde (rubriek 9)

De onderwerpsindeling voor de verschillende vakgebieden staat vermeld op de website van de bibliotheek.

Indeling Zaal Letteren UB

De collectie op de Letteren van de UB is ook op onderwerp ingedeeld. De UB hanteert een ander indeelschema dan de LB.

Informatie over de studiezalen staat op de website van de bibliotheek.