Inleiding

Tijdschriften worden tegenwoordig meestal digitaal aangeboden. Grote uitgevers als Wiley, Sage, Cambridge University Press, Oxford University Press verkopen de digitale tijdschriften als pakketten aan bibliotheken.
Er zijn ook tijdschriftpakketten op non-profit basis. Voor de Humaniora is dit bijvoorbeeld Project Muse.
Ook andere bedrijven dan uitgevers bieden pakketten met full text tijdschriften aan: EBSCO en Proquest bieden pakketten full-text tijdschriften aan.

Verschillen en overeenkomsten tussen bibliografieën en tijdschriftenpakketten

Tijdschriftenpakketten zijn niet in de eerste plaats geselecteerd met het doel de belangrijkste tijdschriften op een vakgebied te verzamelen. Dat is een verschil met een bibliografie. Wat ze gemeen hebben is dat er goede zoekfaciliteiten zijn. De pakketten met full-text tijdschriften hebben vaak dezelfde zoekfaciliteiten als bibliografieën, d.w.z. de mogelijkheid te zoeken op gestandaardiseerde trefwoorden en te zoeken op woorden uit het abstract. Veel tijdschriftenpakketten hebben als extraatje de mogelijkheid om in de full text van het artikel te zoeken.

Naarmate een groter deel van de wetenschappelijke tijdschriften elektronisch wordt aangeboden en doorzoekbaar is, zal het belang van de bibliografie als hulpmiddel bij literatuuronderzoek afnemen. De gebruiker kan dan ook rechtstreeks via de pakketten zoeken. De situatie verschilt per vakgebied en per taal. Het zijn vooral de tijdschriften uit de Angelsaksische landen die digitaal worden aangeboden.

tijdschriftpakketten