SmartCat: Setting Up a Personal Account

SmartCat: Searching for a Specific Book Title

How do I get my hands on a publication from the library?

Delpher

In Delpher vind je miljoenen gedigitaliseerde teksten uit Nederlandse kranten, boeken en tijdschriften. Je kunt ze allemaal woord voor woord doorzoeken.

Boeken?

Tijdens je studie zul je je informatie voor een belangrijk deel halen uit boeken. In het hoofdstuk 'Verschillende literatuurtypen' heb je kennis gemaakt met allerlei soorten boeken. De Universiteitsbibliotheek van de RUG bezit zo'n 3,5 miljoen items, voor het merendeel boeken en e-books. Slechts een beperkt deel daarvan staat in een zgn. 'open opstelling' in de boekenkasten van de leeszalen in de UB Binnenstad, UB Zernike, de Bibliotheek GMW en de CMB; ongeveer driekwart van alle boeken staat in de gesloten magazijnen.

Het merendeel van al die boeken is te leen, maar het zijn er veel teveel om 'zomaar' wat langs te struinen in de hoop dat je het juiste boek vindt.

Vandaar dat je eigenlijk altijd de bibliotheekcatalogus nodig hebt om de juiste boeken te vinden die passen bij jouw zoekvraag.

Kijk voor meer informatie over boeken in het hoofdstuk Verschillende Literatuurtypen in de tab Wetenschappelijke literatuur.

Catalogi

Een bibliotheekcatalogus bevat de beschrijving, beschikbaarheid en vindplaats van boeken, tijdschriften en meer in een bepaalde collectie of bibliotheek.

Je kunt in een catalogus niet alleen zoeken op titel of auteur, maar ook op onderwerp, publicatiejaar, materiaalsoort, enz.

In een catalogus vind je lang niet alle literatuur die over een onderwerp is geschreven, alleen de literatuur die een bepaalde bibliotheek in huis heeft.

E-books

Studenten en medewerkers van de RUG hebben via de Universiteitsbibliotheek  toegang tot ruim 450.000  e-books. Deze zijn allemaal ook te vinden via SmartCat. Via de View online-button in SmartCat krijg je online toegang tot het e-book.

view online-button

In veel gevallen kun je (delen van) het boek vervolgens downloaden en (tijdelijk) offline lezen op je computer, tablet of e-reader. Dit is afhankelijk van de licentie die de Universiteitsbibliotheek heeft kunnen afsluiten met de leverancier of uitgever.

Meer informatie over e-books bij de Universiteitsbibliotheek

Wat als een boek niet aanwezig is bij de RUG?

Materiaal (zowel boeken als artikelen) dat niet aanwezig is bij de RUG kun je in SmartCat aanvragen uit een andere bibliotheek via het interbibliothecair leenverkeer (IBL).

Aanvragen materiaal via IBL

SmartCat

SmartCat is de bibliotheekcatalogus van de Universiteitsbibliotheek van de RUG (UB Binnenstad, UB Zernike en CMB). Je vindt hierin alle boeken, e-books, tijdschriften, e-journals, handschriften, kaarten, dvd's enz. van de Universiteitsbibliotheek, met informatie over de plaatsing en beschikbaarheid van gedrukt materiaal, en links naar online toegankelijke e-books uit de collectie.

SmartCat is ook een zogenaamde 'discovery tool'. Anders dan bij traditionele bibliotheekcatalogi vind je in SmartCat ook de artikelen uit alle e-journals waar de RUG toegang toe heeft, mét een link om ze online te kunnen lezen of te kunnen downloaden. Ook kun je er de collecties van andere Nederlandse en buitenlandse bibliotheken mee doorzoeken.

Zoeken met SmartCat - enkele tips

Bestaat je zoekterm uit een samengestelde term of een frase, zet deze dan tussen dubbele aanhalingstekens. Voorbeelden: "onrechtmatige daad", "criminal law". Datzelfde geldt wanneer je de hele boektitel kent en deze uit meerdere woorden bestaat, bijv. "room with a view".

Zoek je naar werken van een bepaalde auteur? Zowel 'Mark Twain' als 'Twain, Mark' werkt. Nog beter: typ 'au: Mark Twain' in het zoekvenster of gebruik de mogelijkheid om in het Geavanceerd Zoeken-scherm specifiek op auteur te zoeken.

Bijzonderheden

- SmartCat zoekt standaard in bibliotheken wereldwijd. De boeken en tijdschriftartikelen van de collectie in Groningen worden echter altijd bovenaan de resultaatlijst gepresenteerd. Nadat je een zoekresultaat op het scherm hebt, kun je dat aan de linkerkant van het scherm inperken tot alleen het bezit van de Universiteitsbibliotheek.

- Edities en formaten: Controleer bij de titelbeschrijving altijd de tab 'Edities en formaten' in het resultaatscherm. SmartCat presenteert daarin alle beschikbare edities, dus ook de meest recente, en ook eventuele e-bookversies.

- Informatie over je uitleningen en reserveringen vind je onder Bibliotheekkoppelingen (Library Links), Leeninformatie (Borrower Information) en niet onder Sign in (Aanmelden).

Meer informatie over SmartCat

Er is een speciale LibGuide met meer uitgebreide informatie over SmartCat.

Full text boeken via Internet

Wereldwijd zijn er verschillende initiatieven om gedigitaliseerde boeken full text via het World Wide Web aan te bieden. Meestal gaat het om oudere boeken, waarvan de  wettelijke copyrighttermijn is verstreken, maar er worden soms in samenwerking met uitgevers en bibliotheken ook recentere en zelfs nieuwe boeken online full text aangeboden.

De bekendste en grootste aanbieder is Google via zijn zoekmachine Google Books

In Delpher van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag vind je miljoenen gedigitaliseerde teksten uit Nederlandse kranten, boeken en tijdschriften. Je kunt ze allemaal woord voor woord doorzoeken. De teksten komen uit de collecties van diverse wetenschappelijke instellingen, bibliotheken en erfgoedinstellingen, waaronder die van de RUG.

Via de Elektronische bestandenlijst op de Bibliotheekportal heb je o.a. toegang tot bestanden als Early English Books Online en Early Dutch Books Online.

Continue reading