Wat is een zoekmethode?

Dit is een werkwijze die erop gericht is om op een efficiënte en effectieve manier informatie te vinden die je nodig hebt om je onderzoeksvraag te beantwoorden.

Wat heb je aan een zoekmethode?

Je gaat doelgericht te werk. Hierdoor vergroot je de kans op het vinden van relevante informatie.
Doordat je gericht zoekt, ben je minder tijd kwijt aan het lezen van irrelevant materiaal.

Welke zoekmethode je het beste kunt gebruiken, hangt af van zowel het onderwerp van je onderzoek, als de tekst die dit moet gaan opleveren (essay, journalistiek artikel, BA-scriptie, etc.). In veel gevallen zul je ook een combinatie van methodes gebruiken.

Sneeuwbalmethode

De sneeuwbalmethode is een manier om literatuur te vinden op basis van een boek of tijdschriftartikel over je onderwerp.

Raadpleeg de literatuurlijst van het boek/tijdschriftartikel om meer interessante titels over je onderwerp te vinden.

Je kunt vervolgens in de literatuurlijsten van deze nieuw gevonden titels kijken om nog meer relevante werken te vinden.

Met de sneeuwbalmethode kun je snel en relatief gemakkelijk veel literatuur over een onderwerp verzamelen.

Een nadeel kan zijn dat je terugzoekt in de tijd en daardoor steeds oudere literatuur vindt (vooral bij boeken is dit het geval).

Parelgroeien

Parelgroeien is met onderwerpstermen zoeken in SmartCat of in een bibliografisch bestand.

Blader door de eerste zoekresultaten en probeer zo betere zoektermen te vinden. Zoek vervolgens verder met deze nieuwe gevonden termen.

Citatiezoeken

In de literatuurlijst van een gevonden publicatie staat vaak interessante literatuur. Een nadeel is dat deze titels altijd ouder zijn.

Citatiezoeken draait dit om: wie heeft de door jou gevonden publicatie geciteerd? Zo vind je recentere literatuur.

Je zoekt dan naar bronnen waarin naar jouw artikel verwezen wordt. Deze mogelijkheid vind je in sommige databases, onder andere in Web of Science en Google Scholar. Er wordt dan bij de zoekresultaten aangegeven in hoeveel andere publicaties naar deze bron is geciteerd, met links naar deze recentere bronnen.

Citatiezoeken in Web of Science

Citatiezoeken - tutorial

Cited reference searching in Google Scholar - TUTORIAL: