Vraag 1 + antwoord

Je wilt alleen maar boeken of artikelen vinden die beschikbaar zijn bij de Bibliotheek van de Universiteit van Groningen. Deze kun je het best opzoeken in:

1. Een bibliografisch bestand
  2. SmartCat
  3. Google Scholar

2. SmartCat

In SmartCat kun je je zoekactie beperken tot alleen zoeken in de collectie van de Universiteit van Groningen.

Vraag 2 + antwoord

Open de DBNG en zoek artikelen over gasthuizen in de stad Groningen. Gebruik hierbij het trefwoord 'gasthuizen' en de Landkaart zoekoptie. Hoeveel publicaties vind je?

Antwoord:

Je vindt vijf publicaties. Door de Landkaart zoekoptie te gebruiken weet je dat de juiste vorm voor de stad Groningen 'Groningen (stad)' is. Als je alleen 'Groningen' als trefwoord had ingetypt had je mogelijkerwijs ook resultaten gekregen over gasthuizen in de provincie Groningen.

Vraag 3 + antwoord

Open het bibliografisch bestand Historical Abstracts en zoek een artikel op van Vladislav Zubok, gepubliceerd in het tijdschrift Cold war history, dat gaat over Mikhail Gorbachev tijdens de historische periode 1988 tot 1990 .

In welk jaar werd dit artikel gepubliceerd?

Antwoord:

Dit is een complexe vraag waarbij je naar meerdere elementen moet zoeken in het bestand. Deze elementen zijn:

• auteur: Zubok
  • onderwerp: Gorbachev (je weet niet zeker of Gorbachev een gestandaardiseerd trefwoord (= subject term) is)
  • historische periode: 1988-1990
  • tijdschrifttitel: cold war history

Het uitgebreide zoekscherm is de beste optie voor dergelijke complexe zoekacties.

Je zoekt naar de term Zubok in het veld voor 'author'

Je zoekt naar de term "cold war history" in het veld voor 'publication name' (=source)

Je zoekt naar de term Gorbachev in een brede zoekactie (= niet in een specifiek veld)

Je zoekt bij 'Historical period' naar een periode die begint bij 1988 en eindigt bij 1990

Het artikel werd in november 2014 gepubliceerd. Als je de titel van het tijdschrift niet tussen aanhalingstekens hebt geplaatst krijg je een ander resultaat, nl. gepubliceerd in 2001.

Vraag 4 + antwoord

Open Google Scholar in het uitgebreide zoekscherm en beantwoord de volgende vraag:

Christian Reus-Smit schreef in 2012 een artikel in het tijdschrift Millennium. Hoe vaak wordt dit artikel geciteerd door andere wetenschappers (volgens Google Scholar)?

Antwoord:

Je opent het uitgebreide zoekscherm door op het driehoekje in het zoekveld te klikken.

Type de namen Reus-Smit in het auteursveld en de titel van het tijdschrift in het tijdschrift titelveld en 2012-2012 in het veld voor de tijdrange. Dan vind je het artikel, met de titel 'International Relations, Irrelevant? Don’t Blame Theory'.

Op 26 oktober 2016 was het 24 keer geciteerd. Het is mogelijk dat de score volgende week al weer hoger is. Dat hangt er vanaf of er inmiddels nieuwe artikelen in het bestand zijn opgenomen die dit artikel citeren.

Vraag 5 + antwoord

Welke bewering is correct over zoeken op internet?

1. Je kunt alle artikelen die je in bibliografische bestanden vindt, ook vinden in Google Scholar
  2. Google Scholar is geschikt voor breed zoeken in wetenschappelijke bronnen
  3. In de 'normale' Google vind je ook artikelen uit Google Scholar

Antwoord:

2. Google Scholar is geschikt voor breed zoeken in wetenschappelijke bronnen. Maar je vindt lang niet alle artikelen die je door te zoeken in bibliografische bestanden wel vindt.